Waterstof is het meest voorkomend element in het universum, het wordt in 70 procent van alle materie in het heelal aangetroffen. Waterstof als energiedrager is ongeveer drie keer efficiënter dan conventionele brandstoffen. Onder normale omstandigheden is waterstof gasvormig en spreken we over waterstof gas (H2). Waterstof is het lichtste gas dat we kennen, maar onder hoge druk heeft het per kilogram (kg) een hoge energie dichtheid van 120 megajoule (MJ). Dat is bijna drie keer zo veel dan aardgas (45 MJ per kg)! Het onder druk brengen (comprimeren) van waterstofgas kost echter ook de nodige energie (ongeveer 10%).
Het wordt nu voornamelijk gebruikt voor de productie van kunstmest maar kan ook worden gebruikt voor hoge temperatuur processen zoals staalproductie waarvoor nu aardgas of kolen wordt gebruikt. Daarnaast gaat waterstof een rol spelen in de mobiliteit, bijvoorbeeld voor streekbussen die langere afstanden moeten overbruggen. Waterstof kan gebruikt worden als range-extender, met vrijwel hetzelfde principe als de huidige hybride voertuigen. De brandstofcel zal met name de elektromotoren voeden met een continu vermogen. Als het voertuig meer vermogen vraagt met bijvoorbeeld accelereren, dan zal het overige vermogen door een accupakket worden geleverd.
ROWI Engineering heeft al geruime tijd de ambitie om de dieselgeneratoren van de mobiele machines om te bouwen of te vervangen voor een brandstofcel met waterstof. Met het gebruik van waterstof als brandstof, is de uitstoot van schadelijke emissies beëindigd. Op deze manier is het bijvoorbeeld mogelijk om met werkvoertuigen binnensteden te betreden waar strenge emissie eisen zich bevinden. Daarnaast is het mogelijk om bijvoorbeeld te werken in loodsen en gesloten ruimtes, want de enige uitstoot van een brandstofcel is pure waterdamp (H2O)!